Na letošní prázdninové měsíce připadají dvě půlkulatá výročí spojená s proslulým brněnským fotografickým ateliérem. Před 155 lety se narodil Rudolf Sandalo st. (1. 7. 1869 Praha - 15. 12. 1932 Brno), zakladatel Atelieru de Sandalo, a před 125 lety se narodil jeho syn, Rudolf Sandalo ml. (15. 8. 1899 Bielsko-Biała – 30. 12. 1980 Frankfurt nad Mohanem). Sandalo st. přesídlil na počátku 20. století z Bielska i s rodinou do Brna a od 1. července 1901 se stal majitelem renomovaného fotoateliéru Jakoba Wildnera v Kobližné ulici č. 31. Později svůj ateliér přestěhoval do ulice Na hradbách č. 8 do tzv. Bienenhausu – palác Včela (dnes nároží Kobližné a Rooseveltovy). Již před koncem první světové války se do činnosti firmy zapojil i jeho syn, Rudolf Sandalo ml.

Atelier de Sandalo byl zaměřen především na portrétní fotografii se specializací na dětské snímky a spolupracoval také s brněnskými módními salony. Již Sandalo st. se orientoval ale i na fotografování architektury a interiérů. Jeho syn převzal ateliér v roce 1930 a věnoval se už téměř výhradně architektuře. Spolupracoval s architekty všech národností – Čechy, Slováky, Němci i Židy, a to na území celého Československa. V Brně byl od počátku 20. let „dvorním“ fotografem Bohumíra Čermáka a poté Bohuslava Fuchse, často pracoval pro Ernsta Wiesnera, Jindřicha Kumpošta, Jaroslava Grunta aj. Od poloviny 30. let působil Sandalo ml. v Praze a v Německu. V roce 1938 začal spolupracovat s německými zpravodajskými službami a dle mnoha poválečných svědectví obchodoval se židovským majetkem, zvláště s uměním a starožitnostmi. Po válce byl zajat Sověty, později propuštěn, a od počátku 50. let žil ve Frankfurtu nad Mohanem, kde působil jako fotograf a obchodník s uměním. I přes problematické postoje Rudolfa Sandala ml. za okupace a jeho pozdější spolupráci se Sověty, a dokonce i s československou Státní bezpečností jej řadí jeho tvorba ke špičkovým evropským tvůrcům v oblasti fotografie moderní architektury. Sandalo ml. pořídil v roce 1931 také cca 80 snímků ikonické stavby světové klasické moderny, brněnské vily Tugendhat, a to přímo na zakázku Ludwiga Miese van der Rohe. Ty proslavily vilu záhy po její dostavbě po celém světě. Architekt Philip Johnson vybral dva Sandalovy snímky vily na výstavu The International Style v Muzeu moderního umění v New Yorku (1932). Jeho fotografie brněnské vily se objevila i na titulní straně katalogu výstavy a na přebalu publikace The International Style: Architecture since 1922. Před pěti lety připravilo oddělní dějin architektury velkou výstavu fotografií Rudolfa Sandala ml. a obsáhlou monografii „Vize modernosti“, kterou lze zakoupit v bookshopu Muzea města Brna a vily Tugendhat.  

 

Zavřít
Loading...