Nedílnou součástí výstav či stálých expozic je jejich vizuální podoba, tedy architektonické a grafické řešení. Této specifické architektonické disciplíně se věnovala řada renomovaných architektů včetně Ludwiga Miese van der Rohe, Lilly Reich nebo v brněnském kontextu zmiňme mj. Bohuslava Fuchse, Františka Kalivody, Zdeňka Langa či Viktora Rudiše.
Unikátní výtvarně-prostorového řešení má i právě probíhající výstava na hradě Špilberku Brno nostalgické. Obraz města v proměnách staletí.
Architektura výstavy je postavena na kontrastu téměř dokonalé tmy výstavních sálů a světelných efektů postupně se rozsvěcujících černých prezentačních boxů. V nich jsou umístěny samotné exponáty – historické i současné veduty města Brna a čidla reagující na pohyb návštěvníka. Návštěvník si tak sám procházejíc temnými výstavními sály výstavu rozsvěcuje. Vedle momentu vizuálního překvapení mají tyto speciální výstavní boxy i funkci hlavní – ochraňují kresby a grafické listy citlivé na světlo, což byl jeden z hlavních požadavků autorů výstavy, kurátorů oddělní dějin architektury Muzea města Brna.
Tmavé tóny výstavních sálů jsou postupně zesvětlovány, od temně černé v sále s nejstaršími exponáty postupně po temně modrou v posledním sále představující současnou podobu malířských vedut.
Výstava je doplněna i o další interaktivní prvky (dynamická veduta, videomapping), které návštěvníkům mají evokovat dobovou atmosféru i kontext vzniku prezentovaných vedut, včetně edukačních herních prvků (magnetická tabule, soutěžní kvíz aj.).
Za tímto jedinečným výtvarně-prostorovým řešením stojí autorský tým „volné sdružení“ kolem Mgr. art. Petera Masára. Jejich výstavní tvorba je charakterizovaná individuálním přístupem vycházející ze specifik tématu, exponátů a prostoru. Sdružení bylo mimo jiné autory nejen architektonicko-grafické podoby, ale i vlastní realizace výstavy Jiří Kroha (1893–1974). Od moderny po socialistický realismus ve Slovenském národním muzeu v Bratislavě, kterou připravilo rovněž oddělení dějin architektury Muzea města Brna. Tato prezentace byla odbornou i laickou veřejností velmi pozitivně přijata i díky nevšední a poutavé instalaci, kdy barevný konstruktivisticky pojatý výstavní mobiliář umocňoval estetické vnímání jednotlivých exponátů.
Kolektiv kolem Petera Masára stojí za řadou oceňovaných výstavních instalací v slovenských i českých institucích. Jejich architektonické řešení antropologické expozice Zázrak prírody – Človek v čase a priestore v Slovenském národním muzeu v Bratislavě bylo nominováno na prestižní architektonickou cenu CE ZA AR 2023 a rovněž na Národnú cenu za dizajn 2022.
Více o jejich práci zde:
Výstava Brno nostalgické. Obraz města v proměnách staletí bude otevřena na hradě Špilberku už jen do konce dubna.
Aktéři výtvarně-prostorového řešení Brna nostalgického: Mgr. art. Peter Masár, Mgr. art. Dušan Veverka, Ing. arch. Dominika Szabová
Grafika výstavy: Mgr. art. Barbora Krejčová
Realizace: Ateliér Masár s.r.o.
Technická spolupráce: Ing. Dominik Petrík, Igor Kršteník, Ing. Jozef Oravec
Výroba plechových boxů ve spolupráci s klempířstvím METALSKOBA, s.r.o. - Martin