Akviziční činnost Muzea města Brna v uměleckohistorické oblasti se soustředí především na průběžné mapování současné umělecké scény. Důležitou složku akviziční koncepce představuje ale také doplňování fondu starého umění, tedy výtvarných děl vzniklých do roku 1918. Nejnovějším přírůstkem v této oblasti je obraz Zámek u jezera od malíře Eduarda Kasparidese (1858-1926).

Na rozdíl od současných výtvarných děl se akvizice starého umění zaměřují na doplňování mezer ve stávající sbírce jednotlivými důležitými kusy. Moravské umění se až do roku 1918 orientovalo na Vídeň. Rodným jazykem většiny moravských umělců byla němčina. Po roce 1945 byli tito umělci z dějin Moravy vymazáni a ve školách se začalo učit o českých umělcích 19. století, kteří na Moravě nepůsobili a kromě několika zasvěcených expertů je tady ani nikdo neznal. Muzeum města Brna se dnes snaží doplnit své sbírky o typická díla nejvýznamnějších autorů z těch, kteří v Brně a na Moravě ve své době vystavovali, a které za domácí pokládali tehdejší Brňané a Moravané.

Mezi tyto umělce patřil i Eduard Kasparides. Narodil se v Křenově u Moravské Třebové. Podobně jako další nejvýznamnější moravští malíři 19. století se po studiích na vídeňské akademii usadil ve Vídni a nadále udržoval intenzivní kontakty s Moravou. Pravidelně vystavoval na výstavách spolku Mährischer Kunstverein, který v Brně pořádal hlavní umělecké výstavy. Působil v předsednictvu uměleckého sdružení Mährischer Künstlerbund. Jeho tvorba prošla třemi fázemi. Po dvou figurativních etapách se přeorientoval na symbolistní krajinomalbu, kterou se proslavil. Na středoevropské poměry pracoval s nezvyklou barevností, v níž ho inspirovala britská a skandinávská malba. Za své krajinomalby získal čestné uznání na Světové výstavě v Paříži v roce 1900 a prestižní malou zlatou medaili, medaili arcivévody Carla Ludwiga a Drascheho cenu na výstavách ve vídeňském Künstlerhausu. Obraz Zámek u jezera patří právě do tohoto Kasparidesova tvůrčího období.

Zavřít
Loading...