Projekt Metodický kompas Edukace architekturou, finančně podpořený z Fondů EHP a Norska, se zaměřuje na využití architektury jako prostředku pro vzdělávání a hlubší porozumění společenskému vývoji, který architektura reflektuje. Tento projekt zahrnuje přípravu metodiky ve formě publikace a realizaci dvou seminářů – v Oslu a Brně. Je důležitým dílčím výstupem dlouhodobé kontinuální spolupráce mezi Muzeem města Brna (MuMB) a Národním muzeem umění, architektury a designu v Oslu. Cílem projektu je vytvořit inspirativní a participativní vzdělávací programy pro odborníky v muzejní sféře, které přispějí k pozitivnímu dopadu na společnost skrze kreativní a empatický muzejní design. Spolupráce mezi Muzeem města Brna a Národním muzeem umění, architektury a designu v Oslu tak představuje významný krok k posílení bilaterálních vztahů mezi Českou republikou a Norskem. Projekt si klade za cíl také přinést nové přístupy ke vzdělávání o architektuře s důrazem na inkluzi a zapojení různých cílových skupin.

V rámci projektu proběhla studijní cesta zaměstnanců Muzea města Brna na seminář do Osla, který se konal ve dnech 7. a 8. října 2024 v prostorách Národního muzea v Oslu. Účastníci semináře měli příležitost poznat různé přístupy k edukaci architekturou, včetně prezentací o vzdělávacích programech v brněnských vilách Arnold a Tugendhat. Významnou částí programu byl workshop architekta Alfa Howlida, který představil téma zážitkové architektonické edukace prostřednictvím metodologie zaměřené na síly působící v budovách, jako je napětí a tlak. Workshop se zaměřil na otázky, jak architekturu nejen vnímat, ale také ji zažít a aktivně se do ní zapojit. Tento interaktivní přístup ke vzdělávání byl pro účastníky inspirativní a nabídl nový pohled na způsoby, jak přiblížit architekturu jak odborné, tak laické veřejnosti.

Vedle českých přednášejících vystoupili se svými příspěvky i zástupci norské strany. Ellen Henriette Suhrke představila koncept TouchTours, který nabízí hmatové zážitky pro nevidomé návštěvníky, a Gudrun A. Eidsvik hovořila o metodách další hmatové edukace architektury pro různé cílové skupiny. Eli Solsrud přiblížila práci na projektu Sound of Oslo, zaměřeném na audio procházky městem pro děti, a Anna Carin Hedberg s Mariken Kramer zakončily sérii přednášek příspěvkem o nových metodách edukace prostřednictvím umění ve sbírkách Národního muzea v Oslu.

Po semináři česká delegace navštívila během následujících tří dnů významné muzejní instituce v Oslu, jako je vila Stenersen, Munchovo muzeum a nezávislý prostor pro umění a architekturu ROM, a byla podrobně seznámena s edukačními aktivitami Národního muzea umění, architektury a designu v Oslu.

Česká účast na semináři zahrnovala několik důležitých příspěvků. Markéta Brhlíková a Veronika Smyslová představily projekt Vila Arnold – Centrum dialogu, včetně případových studií zaměřených na mezigenerační učení a vzdělávací programy v této ikonické brněnské vile. Zaměřily se na vzdělávací přístupy propojující různé generace, s důrazem na dialog a sdílení znalostí. Iveta Černá a Michal Kolář představili vzdělávací programy ve vile Tugendhat, památce UNESCO, a ukázali konkrétní příklady, jako jsou letní školy zaměřené na interiérový design a urbanismus. Obě prezentace vyzdvihovaly zkušenosti Muzea města Brna s edukací, která propojuje architekturu s každodenním životem a rozvojem architektonických a designérských dovedností.

Během pobytu v Norsku byla česká delegace přijata českým velvyslancem Davidem Červenkou, kterému představila své aktivity a podělila se o zkušenosti z probíhající spolupráce s Národním muzeem v Oslu. Tým z Muzea města Brna velvyslance informoval o vzdělávacích programech zaměřených na architekturu a o projektu Metodický kompas Edukace architekturou. Zástupci muzea rovněž přiblížili projekt rekonstrukce a rehabilitace Arnoldovy vily a představili aktivity Centra dialogu, zaměřeného na mezigenerační vzdělávání, vzdělávací kurzy a práci s komunitami.

Norská delegace se následně zúčastní sympozia Metodický kompas Edukace architekturou, které proběhne 14. ledna 2025 v Arnoldově vile. Na tomto sympoziu bude slavnostně pokřtěna česko-norská publikace „Metodický kompas Edukace architekturou“, která vznikla jako výsledek společného projektu a přináší sedm tematických okruhů věnovaných edukaci architektury. Publikace představí sedm Case Studies, tedy „příkladů dobré praxe“. Jednotlivé příspěvky budou na sympoziu prezentovány autory formou odborných přednášek. V rámci akce proběhne také setkání zástupců českých památkově chráněných vil, které bude sloužit jako platforma pro výměnu zkušeností a posílení spolupráce mezi těmito významnými architektonickými památkami.

Zavřít
Loading...