Vybavení domu včetně volného mobiliáře bylo nedílnou součástí celého architektonického konceptu. Interiérová řešení a návrhy nábytku Ludwiga Miese van der Rohe a Lilly Reich z období mezi válkami náleží k ikonám světového designu 20. století. V brněnské vile uplatnili některé jen o něco málo starší nábytkové typy, jako např. vyplétané židle a stoličky navržené pro sídliště Weissenhof ve Stuttgartu (1927) nebo křesla navržená pro Barcelonský pavilon (1929).
Většinu dalších kusů nábytku však Mies společně s Lilly Reich navrhl přímo pro brněnskou vilu. K nejznámějším prvkům volného mobiliáře patří židle Brno z trubkové nebo pásové pružící oceli a křeslo Tugendhat z pásové oceli. Každý jednotlivý kus nábytku byl zhotoven dle Miesových kreseb jako jedinečný prototyp, na němž výrobce teprve hledal varianty ideální konstrukce.
Vybavení vily nebylo kompletní od roku 1938, kdy rodina vilu definitivně opustila a některé kusy nábytku si odvezla. Dnes o ně pečují potomci Grety a Fritze Tugendhatových. V Brně zůstal zachován pouze vzácný soubor čtyř kusů mobilního nábytku z hlavního obytného prostoru (bufet, chaise longue, stolek a bílá lakovaná lavice). V současné době jsou uloženy ve vitrínách v technickém podlaží vily. Pro výrobu replik ostatních kusů volného mobiliáře bylo nutné provést detailní výzkum výkresů Ludwiga Miese van der Rohe, původního nábytku ve vlastnictví příslušníků rodiny Tugendhat a také dalšího Miesova nábytku v různých lokalitách po světě. Na základě takto získaných informací byly zpracovány nové detailní výrobní výkresy, které jednoznačně zohlednily použití původních vstupních materiálů, laků a potahových látek. Srovnávací metodou původní výrobní a fotografické dokumentace a na základě studia některých dochovaných původních kusů nábytku bylo dosaženo maximální autenticity.
Letošní výstavní plán vily Tugendhat je z velké části věnován problematice sedacího nábytku. Jako první bude představena výstava věnovaná ohýbanému nábytku Josefa Macka, který zasvětil svůj život hledání prototypu “dobré židle” prací pro firmu TON v období po druhé světové válce až do 90. let 20. století. Druhá výstava věnovaná nábytku představí ikonické křeslo Barcelona, původní ideu a kontext vzniku návrhu, ale i historii použití křesla Barcelona od prvních prototypů po navrácení exaktních replik do vily Tugendhat v průběhu památkové obnovy (2010–2012).