Blízký vztah moderní architektury a fotografie si uvědomovala velká řada iniciátorů soudobého uměleckého dění. Fotografie napomáhala avantgardním tvůrcům vidět architekturu i jiným úhlem pohledu a také ji propagovala v odborných i společenských časopisech, sbornících či teoretických publikacích. V rámci rozvoje fotografie jako jedné ze složek moderní kultury patřila architektura od konce dvacátých let minulého století mezi velmi oblíbené náměty řady profesionálních i amatérských autorů. Fotografové chtěli být a také byli součástí nového proudu a moderního vidění, umění a kultury. Prostřednictvím architektury, radikálně měnící podobu veřejného prostoru, mohla veřejnost vnímat tyto nové tendence nejintenzivněji.
Tvorbu Rudolfa Sandala, který ve dvacátých a třicátých letech minulého století intenzivně spolupracoval s brněnskými, ale i s dalšími československými avantgardními architekty, výstižně charakterizoval historik a teoretik fotografie Antonín Dufek (1943–2023) slovy: „Jeho brilantní snímky umocňovaly představy architektů a jsou dnes ceněny jako rané výtvory „nové fotografie“, souznějící s ideami nové architektury.“
V tomto období začal velmi intenzivně spolupracovat Rudolf Sandalo také s Bohuslavem Fuchsem. Řádově stovky fotografií, které jsou součástí sbírkových fondů oddělení dějin architektury Muzea města Brna, zachycují mimořádnou invenci a dodnes ohromující tvůrčí plodnost architekta. Sandalovy snímky Fuchsových realizací jsou názorným příkladem dokonalé symbiózy a vzájemného pochopení i respektu mezi architektem, autorem stavby, a fotografem.
To, že si architekt Sandalových snímků velmi cenil, dokládá také způsob jejich uložení ve Fuchsově ateliéru (Fuchsova pozůstalost je nyní součástí sbírek oddělení dějin architektury Muzea města Brna). Často byly adjustovány na zvláštním archu, opatřeny nejen razítkem Atelier de Sandalo a fotografovou signaturou, ale i razítkem Architekt Bohuslav Fuchs Brno a nezřídka jsou doplněny popiskou. Vyjma vlastních realizací nechával Fuchs Sandala fotografovat i modely svých staveb.
Zcela výjimečným a unikátním příkladem vztahu Fuchse k Sandalovým fotografiím je Fuchsova autorská koláž vytvořená z originálních Sandalových snímků Městských lázní v Kopečné ulici v Brně. Barevný panel se sugestivní a vtipnou fotomontáží sděluje jasně, jednoduše a srozumitelně široké veřejnosti to, co je v časopisech či publikacích přístupné jen odborníkům. Toto výtvarné dílo prezentoval Fuchs na významné výstavě Film und Foto ve Stuttgartu v roce 1929. Podobnou metodu znázornění a komunikace intenzivně využívali v propagaci nových myšlenek a programových idejí od konce dvacátých let umělci v Sovětském svazu, ale též řada tvůrců v západní a střední Evropě.
24. března 2025 si připomeneme 130. výročí narození architekta Bohuslava Fuchse, k této příležitosti Oddělení dějin architektury Muzea města brna připravilo výstavní intervenci s názvem Nový svět Bohuslav Fuchse a Rudolfa Sandala do stálé expozice O nové Brno. Brněnská architektura 1919–1939. Propagační materiály výstavy od studia Pixle navazují na Fuchsovu koláž a podobným způsobem pracují s fotografiemi Rudolfa Sandala. Více zde.
Bohuslav Fuchs, autorská koláž vytvořená z originálních Sandalových snímků Městských lázní Kopečná v Brně 1929
