V Muzeu města Brna až do konce února probíhá výstava Druhá tvář Brna, která představuje čtyři nejvýznamnější brněnské německé malíře první poloviny 20. století. Jedním z nich je Bruno Beran. Všech dvanáct obrazů, které jsou v expozici vystaveny, ležely dlouhá desetiletí zapomenuty v depozitáři muzea. Plátna byla bez rámů a srolována u zdi na válcích. Pro výstavu musela být zrestaurována. Šlo o figurální obrazy zachycující podoby dnes už zapomenutých lidí. Alespoň tak to vnímali někdejší kurátoři, kteří obrazy před více než půlstoletím zapsali do nového inventáře muzea pod nic neříkajícími názvy jako Žena v orientálním kostýmu nebo Žena v černém klobouku.
Beranové byli zámožnou rodinou brněnských židovských továrníků. Brunův bratr Philipp Beran se oženil s Irene Subak. Zatímco Philipp Beran byl usedlým a rezervovaným továrníkem, Irene milovala zábavu, společenský život, dobrodružství a měla umělecké ambice v oblasti divadla. Měla značný finanční kapitál, kterým je mohla podpořit, ale hmatatelným výsledkem jejích snah se staly portréty, v nichž se nechala ztvárnit v póze postavy v divadelním kostýmu. Nejvýznamnější představitel Mnichovské secese Franz von Stuck ji zachytil jako Salome. Výtvarné umění ji zajímalo i jako sběratelku. Irene Beran shromáždila sbírku soudobých uměleckých děl, mezi jejichž autory patřili Gustav Klimt, Oskar Kokoschka nebo Egon Schiele. Její nevázaná povaha vedla k tomu, že opustila manžela a provdala se za Bruno Berana, který si ji vzal za svou i s dětmi vlastního bratra. Hořkou tečku tohoto skandálu přinesla budoucnost, kdy Bruno a Irene v polovině třicátých let natrvalo opustili Československo a v Severní Americe prožili druhou světovou válku, během níž byl Philipp Beran deportován z Brna do koncentračního tábora, kde zahynul.
Záliby Irene Beran pomohly identifikovat umělecká díla ve sbírkách Muzea města Brna. Obraz Žena v orientálním kostýmu je zřejmou divadelní stylizací do podoby Salome. Královský diadém, který má na hlavě, je stejný jako na Stuckově portrétu. I když je Žena v orientálním kostýmu otočená z profilu, je tak možné poznat, že jde o Irene Beran. Další skryté portréty Irene Beran objevili její vnuci, kteří přijeli z Anglie na vernisáž výstavy Druhá tvář Brna. Ti ji poznali v podobě elegantní Ženy v černém klobouku a dokonce i v podobě ženy v zeleném rouchu na obraze Oplakávání. Plačící žena byla totiž stejná jako Irene na jejím divadelně stylizovaném portrétu vystaveném na výstavě Bruno Berana ve vídeňské pobočce aukčního domu Sotheby´s na podzim loňského roku.